SHAYAN DIBA

دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نرفت

دایما یکسان نباشد حال دوران غم مخور

هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سر غیب

باشد اندر پرده بازی‌های پنهان غم مخور

غم مخور ..........

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا

 

 

شایان دیبا

 

بر سر سجاده شاید به معراجی دیگر بیندیشم

پروازی از سکوت به تولدی مغربی

و در هیاهوی گریه های کودکیم

باز طلوع چشمهای تو را ببینم

و از شرم نگاه های خیره تو

با سلامی غمبار به سجاده نزول کنم

و نمازم را به شکوه چشمان تو

شکسته بخوانم

از سقوط این همه معراج های بی حاصل

همیشه در عجبم

 

شایان دیبا

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا

 

حتماً اسم آلفای ذهنی را شنیده اید. شاید هم تکنیکهای آن را انجام می دهید. آلفا پایه و اساس روشها است که ما می توانیم به قدرت نیروی ناخودآگاه دست یابیم. بیشتر افراد که در زمینه های مختلف موفقیتهایی را داشته اند یا دارند از این تکنیک، به صورت خودآگاه و ناخودآگاه استفاده می کنند.

یکی از راههای بررسی مغز انسان و فعالیتهای آن اندازه گیری و ثبت فعالیتهای الکتریکی مغز است که به آن الکتروآنسفالوگرافی می گویند. این تکنیک، فعالیتهایی را که در سطح قشر مغز یعنی کورتکس انجام می‌گیرد را ثبت می‌کند. در این روش الکترودهایی را در نقاط معین و مختلف جمجمه وصل می‌کنند. شدت الکتریکی مغز کم است و توسط تقویت کننده هایی تشدید و بر روی کاغذ ثبت می‌گردند. تکنیک اندازه گیری امواج مغز الکتروآنسفالوگراف بسیار ساده ولی بسیار مؤثر در درک پدیده های طبیعی مغز و حالتهای مختلف آگاهی می باشد.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This


ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ برچسب:امواج مغزی ، شرایط آلفا ، خواب مصنوعی, توسط شایان دیبا

جهان با تو سرریز و لبریز رنگه

                       کنار تو آوارگی هم قشنگه...

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا

 

در بسیاری از موارد خوانندگان آماتور حین تمرین مدام از آب برای برطرف کردن خشکی صدا و احیانا گرم کردن حنجره استفاده میکنند.اما آیا واقعا این عمل بازدهی مفیدی برای صدای ما و بافت حنجره ما خواهد داشت؟

در کلاسها به عزیزان هنرجو بسیار گوشزد کرده ام که قبل از شروع به خواندن خصوصا ساعات ابتدایی روز و بعد از بیدار شدن از خواب صدای خود را با زمزمه کردن و یا خواندن با گام پایین و یا خواندن در حمام حین دوش گرفتن روزانه گرم کنید اما خوردن بیش از حد مایعات گرم و یا نیمه گرم حین تمرین و یا ضبط صدا عملی مضر و غیر علمی میباشد.
حال ببینیم که این کار چه پیامدهای منفی به دنبال دارد.
حنجره انسان یکی از شگفت انگیزترین عضوهای بدن آدمی است.بطوری که تا کنون بشر نتوانسته آلت موسیقی اختراع نماید که به مانند حنجره انسان عمل کند.
حنجره آدمی نه تنها از لحاظ طیف و جنس صداهای گوناگون و نیز اجرای تمامی نتهای موسیقی در پرده های مختلف و در گامها و فواصل گوناگون تواناست بلکه از لحاظ آناتومیک و ساختار نیز در زمره شگفت انگیزترین آفریده های خداوند محسوب میگردد.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This


ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا

یکی از مهمترین پارامترهای رشد و پیشرفت و نیز تمایز خوانندگان حرفه ای از سایر خواننده ها دریافت آنها از شعر و نیز انتخاب شعر خوب چه از منظر ادبی و چه از جهت تناسب آن با نیازهای اجتماع و جامعه و همچنین تناسب آن با موسیقی یا همان تلفیق شعر و ملودی میباشد.

این موضوع تا آنجایی حائض اهمیت است که در برخی موارد یگانه راه موفقیت بسیاری از خواننده ها بوده و هست. موسیقی چون ظرفی ست و شعر خوراکی ست که در آن نهاده میشود و به جامعه عرضه میگردد.هر چقدر کیفیت این خوراک در خور ارزش باشد به همان میزان آن اثر در ذهن های افراد جامعه ماندگار خواهد بود.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This


ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا

نویسنده : شایان دیبا

اگر با تامل و دقت بر وجه تمایزات موسیقی ایران با سایر ملل نگاه کنیم از جمله مهمترین این تفاوتها تحریر و تنوع آن در موسیقی اصیل ایرانی میباشد.تحریر در واقع بالا رفتن و برگشتن یک یا چند نت بطور متناوب و متناسب است که با سرعت انجام میشود و اختصاص به آواز دارد و اجرای آن در ادوات موسیقی و سایر آلات بی معنی است و چندان خوشایند مزاج مخاطب نخواهد بود و زیبایی آن زمانی شکوفا میشود که از حنجره خواننده تولید شود.
از دید بنده تحریر چون قایقی است که خواننده میتواند احساس و مهارت خود را در آن گذاشته و در پهنه آهنگ روانه سازد.هر چه خواننده مهارت اجرا در تحریر را داشته باشد و با محاسبه و دقت آن را ایجاد نماید به همان اندازه میتواند موج احساس خود را به نمایش گذارد.
این مهارت نیز مانند برخی از مهارتهای دیگر در موسیقی ایرانی دو وجهی است یعنی برخی افراد بطور فطری و ذاتی دارای حنجره ای خاص بوده و میتوانند لرزشها و بالا و پایین ساختن نتها را با سرعتهای مختلف در صدای خود ایجاد نمایند و هم میتوان بطور اکتسابی با تمرین و تلاش این مهارت را بدست آورد.در مورد انواع تحریر در موسیقی ایران بحث بسیار است و ابداعات زیادی در این راستا صورت پذیرفته که شرح آن مجال دیگری را میطلبد.
در بیان این مطلب همین بس که موسیقی ایرانی و آواز خوانی در سبکهای مختلف موسیقی ایران زمین تحریر نقش عمده ای را ایفا میسازد و حذف آن از شکوه و جلال آن میکاهد.

6/7/2014

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا

تمرین تنفس

نویسنده : شایان دیبا

تنفس یکی از مهمترین پارامترهای خوانندگی و مهمترین شرط حیات انسان در زمین خاکی است.بنابراین با اهتمام ویژه ای بایستی به آن پرداخت.یک خواننده اگر دچار ضعف در سیستم تنفس و نیز مدیریت صحیح نفس در حین اجرای آهنگ باشد اساسا نمیتواند در بین خواننده های حرفه ای جایگاهی داشته باشد چرا که صرف نظر از صدای خوب و همچنین دانش موسیقی فرد خواننده بایستی بتواند نفس خود را تنظیم و مدیریت کند تا در طول اجرای قطعه موسیقی دچار مشکل نشود.
در مورد نحوه برخورد با سیستم تنفس و بهداشت شش ها در فواصل آتی با دوستان گفتگو خواهم کرد اما در این بحت 4 تمرین بسیار مهم را برای دوستان عزیزی که به تازگی در مسیر خوانندگی قرار گرفته اند یا در حال آموزش هستند ارائه میکنم.

 

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This


ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا

به بیان احساسات از طریق شعر و کلام به صورت آهنگین آواز گویند.

شعر و آواز در ایران صدها سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته و آنچه امروز به نام موسیقی کلاسیک ایران نام برده می‌شود و همراهی کننده متن‌های آوازی است که با این موسیقی عجین شده است سنتی بسیار قدیمی است و از اولین دوره تاریخ ایران به طور شفاهی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته است . آواز ایرانی سینه به سینه گشته و هر آنچه از سینه استاد بیرون آمده توسط گوش شاگرد درک شده و تقلید می‌شود .

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا

 

قانون کارما و دارما

قانون كارما يا علت و معلول

هر عملي نيرويي را توليد مي كند كه به همان شكل به ما باز مي گردد...

هنگاميكه اعمالي را انتخاب كنيم كه براي ديگران شادماني و موفقيت مي آورد.

ثمره ي (كارما)ي ما شادماني و موفقيت خواهد بود.

 

قانون دارما يا غايت حيات

هركس در زندگي غايتي دارد...

موهبتي بي همتا يا استعدادي ويژه كه آنرا به ديگران هديه كند.

و هنگامي كه اين احساس بي همتا را با خدمت به ديگران بياميزيم.

وجد و طرب جانمان را تجربه مي كنيم كه هدف نهايي همه هدفهاست.

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This

نوشته شده در تاريخ برچسب:, توسط شایان دیبا